Bank Pocztowy poszerza grupę docelową o coraz dynamiczniej rosnący segment Klientów korzystających z usług on-line. Dzięki prowadzonym działaniom oraz współpracy w ramach Grupy Poczty Polskiej, do końca 2015 r. Bank planuje obsługiwać ok. 1 mln Klientów za pomocą kanałów zdalnych.
Dynamiczny rozwój Banku Pocztowego w przeciągu ostatnich 3 lat sprawił, że liczba Klientów wzrosła z 0,5 mln do 1,3 mln. Zgodnie z przyjętą Strategią, Bank kieruje swoją ofertę, głównie za pośrednictwem sieci Poczty Polskiej, przede wszystkim do osób z miejscowości do 50 tys. mieszkańców, grupy nieubankowionych, osób starszych, a także mikro- i małych firm. Do końca 2015 r. Bank ma zamiar obsługiwać 3 mln Klientów.
- Osiągnięta w ciągu 3 lat przez Bank Pocztowy pozycja na rynku bankowości detalicznej dowodzi, że obrany przez nas kierunek rozwoju jest słuszny. Nie tylko bardzo szybko pozyskujemy Klientów, ale też stale poprawiamy wskaźniki efektywności. Kontynuujemy proces budowania "prostej i dostępnej" bankowości w Polsce powiatowej - mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.
- Obserwujemy jednak trendy rynkowe, które pokazują rosnącą rolę Internetu także wśród naszej grupy docelowej. Dzięki rozwojowi bankowości elektronicznej dostosowanej do potrzeb naszych Klientów, a także wspólnej ofercie Banku i Poczty dla użytkowników e-commerce, chcemy aby na koniec 2015 r. 1/3 Klientów korzystała ze zdalnych kanałów obsługi – dodaje prezes Bogus.
Diagnoza społeczna 2011 warunków i jakości życia Polaków pokazuje, że dostęp do Internetu ma średnio 60% gospodarstw domowych, korzysta już z niego połowa Polaków, a 76% z nich deklaruje, że robi to codziennie. Ponad 10 milionów użytkowników indywidualnych korzysta z bankowości internetowej. Rynek e-commerce, który stanowi obecnie 3 proc. PKB, do 2015 r. powinien wzrosnąć do 4 proc. PKB - klienci e-sklepów stanowią jedną z szybciej rosnących grup aktywnych użytkowników Internetu. Co 3 z nich mieszka na obszarach wiejskich, gdzie dzięki szerokiej sieci placówek pocztowych dociera Bank Pocztowy, zapewniając tanie, dostępne i proste usługi finansowe (odgrywając istotną rolę w walce z wykluczeniem finansowym). Szczególnie dobrze widać to na przykładzie małych miejscowości - 50 proc. Klientów Banku pochodzi z miejscowości do 5 tys., a 75 proc. z miejscowości do 50 tys. mieszkańców.
Perspektywy rozwoju Internetu w Polsce stały się przesłanką do opracowania wspólnie z Pocztą Polską koncepcji „pod jednym dachem”, w ramach której Bank Pocztowy - poza dynamicznym rozwojem sieci 360 Mikrooddziałów (wciąż dla większości Polaków to placówki stanowią główny kanał kontaktu z bankami) - chce zaproponować Klientom platformę dla e-commerce, powiązaną z płatnościami elektronicznymi oraz kompleksową ofertą produktów finansowych i pocztowych.
Takie działania Banku i jego głównego udziałowca, Poczty Polskiej wpisują się również w realizowaną przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji strategię cyfryzacji społeczeństwa, opartą na inicjatywach na rzecz zwiększenia dostępu do Internetu, tam gdzie nadal jest to utrudnione, a także na działaniach edukacyjnych poprawiających umiejętności wykorzystywania nowych technologii w codziennym życiu.
Zaproponowane przez Bank Pocztowy i Pocztę Polską rozwiązanie e-commerce będzie integrować usługi bankowe i pocztowe dla kupujących, sprzedających i dostawców. W rozwoju biznesu e-commerce niekwestionowaną przewagą konkurencyjną Poczty Polskiej będzie licząca ponad 8 tys. placówek sieć pocztowa oraz zasoby ludzkie - Poczta zatrudnia ok. 20 tys. doręczycieli. Pozwoli to na pozostanie liderem pod względem logistycznej współpracy ze sklepami internetowymi, podobnie jak to miało miejsce w latach 2010 i 2011[1].
W ciągu najbliższych dwóch lat Bank Pocztowy zdecydowanie rozwinie swoją ofertę dla internautów, która będzie miała też na względzie aktywizację Klientów Banku Pocztowego i Poczty Polskiej. W 2012 r. Bank wdrożył nowy system Call Center z procesowym zarządzaniem kampaniami, uruchomił platformę work flow, a także platformę front endową dla pracowników obsługujących Klientów Banku. Na kolejne lata zaplanowany jest dalszy rozwój technologiczny.
- W 2013 r. uruchomimy nowy serwis transakcyjny dla klientów instytucjonalnych oraz detalicznych. Właśnie wprowadziliśmy możliwość otwierania konta przelewem. W 2014 r. chcemy wzbogacić ofertę o bankowość mobilną. Podejmujemy szereg działań, które świadczą o rozwoju Banku Pocztowego również w obszarze technologicznym i pozwalają naszym Klientom na dostęp do nowoczesnych rozwiązań w ramach realizacji naszej misji „prostej i dostępnej” bankowości – mówi Prezes Bogus.
[1] Źródło: eCommerce Standard, 2012