Reklama Play na Facebooku dyskryminująca dla kobiet
Komisja Etyki Reklamy uznała, że zamieszczona przez Play na Facebooku grafika z kobietą i mężczyzną w łóżku oraz hasłem „On założył własną firmę i kończy kiedy chce” dyskryminowała kobiety.
Do Komisji Etyki Reklamy napłynęło kilka skarg na reklamę oferty All Inclusive w Play dla Firm, która kilka miesięcy temu została zamieszczona na facebookowym fanpage’u Play. Layout pokazuje łóżko, na którym siedzą zadowolony mężczyzna i smutna kobieta, oraz hasło „On założył własną firmę i kończy kiedy chce”.
W skargach powtarzały się zarzuty, że grafika jest seksistowska i poniżająca dla kobiet. „Uderza w poczucie dobrego smaku i tworzy złe skojarzenia. Poza tym hasło reklamowe ‘On założył własną firmę i kończy kiedy chce’ uwłacza kobietom, pokazując, że tylko mężczyźni są w stanie założyć własny biznes, a kobiety są jedynie wykorzystywane” - argumentował jeden z odbiorców. „Sugerowanie, że kobiety można traktować przedmiotowo jest niedopuszczalne. Jednocześnie reklama prezentuje mężczyzn jako nieodpowiedzialnych, skupionych na sobie szowinistów” - ocenił autor innej skargi.

Przedstawiciele P4, operatora Play, przede wszystkim zaznaczyli, że ich zdaniem ta grafika nie jest reklamą, bo działania prowadzone w mediach społecznościowych w dużej mierze nie mają charakteru marketingowego, tylko wizerunkowy. „W rzeczywistości social media rządzą tzw. virale, memy, żart i prowokacja. W świecie online nie ma miejsca na tradycyjną komunikację marketingową, ponieważ nie pozwala ona na prowadzenie autentycznego dialogu z klientem” - podkreśliła firma. Operator ocenił, że layout z parą w łóżku i hasłem „On założył własną firmę i kończy kiedy chce” nie może zostać uznany za reklamę, ponieważ nie miał na celu promocji usług. Grafika była bowiem jedynie żartem, daleko posuniętą parafrazą oficjalnej ulotki reklamowej, która informowała, że w ofercie Play dla przedsiębiorców można podpisać umowę na czas nieokreślony.
P4 zwróciło uwagę, że pod layoutem pojawiło się dużo „like’ów”, a następnego dnia zamieszczona została analogiczna grafika, na której to kobieta była zadowolona i „kończyła kiedy chce”, a mężczyzna - smutny. „Również z tego też względu nieuzasadniony jest zarzut dyskryminacji, skoro żart dotyczył równomiernie obu płci” - oceniła firma. Dodała przy tym, że przesada, żart i prowokacja to typowe elementy komunikacji w mediach społecznościowych. „Reklama w mediach społecznościowych, m.in. z uwagi na zdecydowanie inne grono odbiorców od tych korzystających z tradycyjnych mediów, rządzi się innymi prawami. Stąd też w ramach działań w social media pojawia się wiele treści, które nigdy nie miałyby racji bytu w tradycyjnej reklamie” - podkreśliło P4.
Jednak Komisja Etyki Reklamy orzekła, że grafika Play jest przekazem reklamowym i jako taki naruszyła kodeks branżowy, ponieważ zawiera treści dyskryminujące kobiety. Komisja podkreśliła, że korzystanie z medium społecznościowego nie zwalnia marketera z odpowiedzialności za jego reklamy.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Reklama Play na Facebooku dyskryminująca dla kobiet
a mecze pilkarskie to nie seks i piwo ?
ruja i porobstwo
uuuu....,niedobrze,pani nie słucha... rozlącza sie :))
niegrzeczny,nieposluszny,trzeba ukarac...
zeby sobie nie pozwalał na za wiele wolnosci :))
no ! żeby to ostatni raz bylo,pani ma byc zadowlona
pan nie musi :)
reklamy musza dogsdzac paniom,dopieszczac je
jest to w prawie ?? ni ma !
to dobrze
zamiast kotlowac sie w tanim romansie
bez sensu
reklama jest nawet spoleczna
wykazuj sie inicjatywa,zakladaj firme, rob interesy
zamiast tracic czas na lezenie w lózku i gnusniec
pani poczula sie porzucona ? jak zobaczy kase
to zaraz przyleci z powrotem :)