SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Konsumenci dokonują egoistycznego zwrotu

W dobie rosnących trudności ekonomicznych konsumenci na całym świecie coraz bardziej stawiają na zaspokajanie swoich własnych potrzeb kosztem wspólnoty – wynika ze specjalnej edycji raportu agencji Edelman „Brand Trust, From We to Me”. Badani wybierają marki lokalne, którym bardziej ufają, i oczekują od nich nie tylko jakości produktów, ale także wsparcia, odpowiedzialności społecznej oraz transparentności. 

fot. Unsplashfot. Unsplash

Podwalinami zwrotu egoistycznego opisanego w raporcie Edelmana są pogarszające się warunki życia codziennego. Ponad połowa respondentów badania doznała trudności ekonomicznych – nie było ich stać na opłacenie rachunków, opiekę zdrowotną, zjedzenie posiłku. Problemy te widoczne są w młodszych grupach badanych – w 18-28 u 68 proc. badanych, a u 29-44 u 58 proc.

Trzy czwarte ankietowanych ze wszystkich badanych piętnastu rynków (lista na końcu artykułu) boi się wpływu ceł na ceny produktów. W USA obawy te wyraża 67 proc. badanych.

Zobacz: Telewizja buduje wiarygodność reklamowanej marki, prasa - zaufanie, a TikTok - popularność i sławę

Zwrot ku markom lokalnym

W raporcie Edelmana ujawnił się patriotyzm konsumencki - badani zdecydowanie bardziej ufają markom z własnego kraju niż zagranicznym. W większości badanych krajów marki lokalne mają przewagę zaufania nawet o kilkadziesiąt punktów procentowych. 

Co ma mi dać marka? Nie tylko produkt

Czego w tej sytuacji oczekujemy od marek? Konsumenci chcą, żeby marki nie tylko sprzedawały produkty, ale też:

   • dawały poczucie bezpieczeństwa i optymizmu (68 proc.)

   • pomagały robić coś dobrego dla świata (61 proc.)

   • ułatwiały podejmowanie decyzji dzięki dostarczaniu rzetelnych informacji (59 proc.)

   • budowały społeczność wokół wspólnych wartości (51 proc.)
     
64 proc. osób (+4 p. proc. rdr.) deklaruje, że wybiera lub unika marek w zależności od ich postawy wobec takich tematów jak: czyste powietrze i woda, walka z nierównościami społecznymi, równość rasowa i płciowa, przeciwdziałanie dezinformacji. Szczególnie młodsi i osoby o poglądach lewicowych są bardziej skłonne kupować produkty marek zaangażowanych w różne kwestie społecznie. 

Zobacz: Polacy wierzą w poprawę ich sytuacji ekonomicznej. “Nie rezygnują z przyjemności życia codziennego” 

Jeśli marka milczy na temat ważnych problemów, połowa konsumentów zakłada, że nic z tym nie robi lub coś ukrywa – to może prowadzić do utraty zaufania i spadku sprzedaży. Na decyzje zakupowe wpływają, przynajmniej w jakimś stopniu: dotychczasowe doświadczenia z marką (70 proc.), doświadczenia z marką bliskich (59 proc.), a dopiero w dalszej kolejności reklamy, polecenia influencerów (50 proc.).

Przy wyborze produktów równie ważne jak cena i jakość są także wysoka jakość obsługi klienta i wygoda zakupu – wylicza raport Edelmana.

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 15 tysięcy respondentów w 15 krajach, są to: Brazylia Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Indonezja, Japonia, Meksyk, Arabia Saudyjska, RPA, Korea Południowa, ZEA, Wielka Brytania, USA. Premiera raportu odbyła się podczas Cannes Lions. 

Dołącz do dyskusji: Konsumenci dokonują egoistycznego zwrotu

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Rysiek
"Jeśli marka milczy na temat ważnych problemów, połowa konsumentów zakłada, że nic z tym nie robi lub coś ukrywa."

Debilne uzasadnianie, że np. producent samochodów ma wspierać gejów albo budować studnie w Afryce.

A może by tak każda firma zajęła się tym, w jakim celu powstała? We wspomnianym przykładzie - producent samochodów ma budować bezpieczne i wygodne samochody. A ew. działania charytatywne mogą się pojawić, ale czy muszą? Czy trzeba obierać stanowisko w sprawach ideologicznych i/lub politycznych? Lepiej nie.

A może po prostu taka firma powinna sobie odpuścić taką "połowę konsumentów"...?
odpowiedź
User
Aaaaa
"W raporcie Edelmana ujawnił się patriotyzm konsumencki - badani zdecydowanie bardziej ufają markom z własnego kraju niż zagranicznym. W większości badanych krajów marki lokalne mają przewagę zaufania nawet o kilkadziesiąt punktów procentowych." - Polski to na pewno nie dotyczy. Tutaj ludzie zaorali wszystkich producentów aut, bo lepiej było kupić wypierdzianego Golfa z zagranicy, niż nowego Poloneza. Zatem FSO padło, cukrownie sprzedane, telefony też w obcych rękach, niedawno padła kolejna fabryka porcelany itp. itd. Za chwilę może też upaść Poczta Polska, bo durny lud woli kurierów zagranicznych firm, niż kurierów Pocztexu...
odpowiedź
User
kolis
Ostatnią rzeczą którą sprawdzam podczas zakupów, to to czy firma posadziła jakiś las lub z jakiego jest kraju. Najważniejsza jest jakość względem ceny, a nie to ile parad zorganizowali.
odpowiedź